Retailplatform Brabant, inspiratie en overleg voor centrummanagers uit Brabant.
  • Home
  • Informatie Coranavirus
    • Nieuws
  • Over ons
  • Agenda
  • Wat we doen
  • Kennisbank vernieuwd
  • Deelnemende centra
    • Inschrijven Ronde Tafelgesprek
  • Contact
  • voor deelnemers
  • Dynamische centrumgebieden belangrijker dan ooit
  • Nieuwe pagina

​KVK Coronaloket

Het coronavirus raakt alle sectoren. Wij snappen dat er nu veel op je afkomt. Het KVK Adviesteam staat klaar om je verder te helpen. Bij het Coronaloket kun je terecht met al je vragen over de impact van het coronavirus op jouw bedrijf. Bijvoorbeeld over financiering, personeel of regelingen. Wij zijn op werkdagen telefonisch bereikbaar tussen 08:30 en 17:00 uur.
Bel 0800 2117

Informatie over het coranavirus

Hieronder vindt u links met informatie in verband met het Coronavirus in de retail en detailhandel:
​
MKB
Omgaan met Corona
Ambulante handel
Inretail
Brabantse Impact Monitor
KVK
Koninklijke Horeca Nederland
De Nieuwe Winkelstraat
Verruiming BMKB
ONL
Actueel
Downloads
Tegemoetkoming schade
uitbreiding SBI codes
VNO/NCW
Werktijdverkorting
BIZ
Promotie
Stec groep
Video's
Eerste hulp bij groei en transitie na de coronacrisis
Enquete vastgoed (verhuur)
Post Corona Impact Analyse

Downloads

Foto
Onder de knop downloads zitten een aantal documenten die ondernemers gemakkelijk kunnen downloaden, bewerken en printen.
Hier vindt u onder andere:
  •  protocol verantwoord winkelen,
  • voorzorgsmaatregelen in de winkel,  
  • poster verantwoord winkelen.
  • Voorbeeld persbericht Corona
  • Brabantse Impact Monitor

Huurdossier april/mei 2020 Detailhandel Nederland

Na intensieve onderhandelingen is ca drie weken geleden een steunakkoord getekend tussen de retailers en de vastgoedsector.Het Steunakkoord is een bodemafspraak die ruimte biedt voor maatwerkoplossingen per retailer, per verhuurder en per locatie. 

Door middel van deze enquête horen wij graag uw bevindingen van de afgelopen tijd met betrekking tot uw gesprekken met de verhuurder. Het invullen van deze vragenlijst kost maximaal 7 minuten. Uw informatie is van groot belang voor het voortzetten van de gesprekken met de vastgoed-koepelorganisaties.  

​Om naar de enquete te gaan klik hier

10 adviezen voor een coronaveilige winkel

Foto
Foto
Foto
1. Handhygiëne voorop
Dit is een no-brainer: klanten en winkelmedewerkers moeten de handen ontsmetten. Je kan flesjes ontsmettende gel voorzien bij de inkom en de paskamers, maar de ervaring leert dat die makkelijk gestolen worden. Geen goed idee, dus. Een aan de wand bevestigde dispenser of een desinfectiezuil zijn betere opties: in zo’n universele desinfectiezuil kan je bijna elke handzeep- of ontsmettingsflacon kan plaatsen. RetailDetail selecteerde voor u al een aanbod alcoholische handgels.

2. Bescherm je klant,
ontsmet je winkel
Een open deur: winkelmandjes, winkelkarren, paskamers, betaalautomaten… alles zal voortdurend gedesinfecteerd moeten worden. Dat kan met alcoholgels, met probiotica, of met ozonspray. Disinfect levert mobiele ontsmettingseenheden die naar keuze voor de inkom of in de winkel kunnen worden geplaatst. Klanten kunnen de handen ontsmetten, eventuele koorts meten, winkelkar en/of winkelmandje desinfecteren… Er zijn verschillende modellen en formaten beschikbaar, van kleine modules tot heuse desinfectietunnels. Alle oplossingen worden in de gewenste huisstijl opgeleverd. Onder andere Carrefour test ze al.

3. Het mondmasker is het nieuwe normaal
In het openbare leven worden mondmaskers aanbevolen, misschien zelfs verplicht. Door mondmaskers en spatmaskers te voorzien voor je winkelmedewerkers, profileert je winkel zich als een verantwoorde onderneming. Het zal je klanten geruststellen. Het verdient in deze moeilijke omstandigheden ook aanbeveling om mondmaskers – al dan niet tegen betaling – ter beschikking te stellen van klanten. Je kan ze hier bestellen.

4. Plexi, niet enkel aan de kassa
In de supermarkten en doe-het-zelfzaken zijn plexischermen intussen een vertrouwd beeld aan de kassa’s en servicebalies. Ook in andere winkels worden ze de norm. Er zijn oplossingen beschikbaar voor verschillende toepassingen. Schoenwinkels in Nederland gebruiken bijvoorbeeld al mobiele plexi schermen die een opening laten voor de voet, voor het veilig passen van schoenen.

5. Garandeer de veilige
In de winkel dien je het aantal klanten te beperken. Bovendien moet je erover waken dat klanten en medewerkers de veilige afstand bewaren. Medewerkers inzetten om te tellen en te superviseren is duur en weinig accuraat. Digitale hulpmiddelen zijn efficiënt en betrouwbaar.
Klantentellers of telcamera’s monitoren hoeveel mensen er binnen- en weer buitengaan. Zo krijg je als ondernemer een realtime beeld van de drukte in de winkels. Daaraan kan je een digitaal informatiescherm koppelen met aanbevelingen voor de shoppers, of een ‘stoplicht’ dat klanten mondjesmaat binnenlaat.
De intelligente, privacy-vriendelijke cameraoplossingen van Live Reach Media tellen het aantal klanten, meten de onderlinge afstand en identificeren drukke zones in de winkel. Zo kunnen winkelmanagers indien nodig de winkelroute of de signalisatie snel aanpassen. De heldere statistieken volg je live op je smartphone. De toepassing kan ook worden ingezet in winkelstraten en winkelcentra.

6. Digitaal snuisteren, doelgericht winkelen
Funshoppen is er voorlopig niet meer bij, browsen in de winkel (waarbij klanten voortdurend producten aanraken en weer terugzetten) is nu geen optie. Hoe los je dat op? Plaats al je producten overzichtelijk op je website. Laat klanten digitaal snuisteren en vervolgens doelgericht naar de winkel komen voor advies, service en aankoop.

7. Organiseer éénrichtingsverkeer
Ga zo veel mogelijk voor de bekende ‘Ikea-aanpak’: met vaste winkelroutes en éénrichtingsverkeer in de gangpaden, kan contact tot een minimum beperkt blijven. Heldere communicatie en een overzichtelijke presentatie zijn onontbeerlijk om efficiënt winkelen te stimuleren en ‘browsen’ te beperken.

8. Shoppen en passen op afspraak
Zeker wanneer persoonlijk advies gewenst is, kan winkelen op afspraak een oplossing zijn, en zelfs een unieke marketingtool. In een reservatie-app selecteren shoppers een winkel en een tijdslot. Vervolgens ontvangen ze een QR-code: die scannen ze via hun smartphone bij de inkom. Efficiënt en gebruiksvriendelijk, een oplossing op maat van de lokale winkelier. Ook paskamers laat je best vooraf reserveren. Hier moeten opnieuw strikte hygiënevoorzorgen gelden.

9. Contacteer proactief je beste
klanten
Hoe krijg je de mensen weer aan het winkelen? Bij een deel van het cliënteel zal er aarzeling zijn. In buurlanden waar de winkels weer open zijn (Duitsland bijvoorbeeld) is er van een overrompeling geen sprake. Een goede winkelier kent zijn beste klanten: bel ze, mail ze, stel ze een passend aanbod voor en nodig ze uit naar de winkel. Ook ‘private shopping’ via Whatsapp is een prima oplossing: videobellen met klanten voor persoonlijk advies.

10. Breng de winkel naar de klant
En wanneer klanten liever niet naar de winkel komen? Breng de winkel dan naar de klant: maak een relevante selectie uit de nieuwe collectie en presenteer ze aan huis. Ook dat kan met respect voor een veilige afstand. Succes met je heropening! ​

Retail als sluitpost dat kan niet

Foto
Uit onderzoek van Locatus blijkt dat volgende week driekwart van de winkels weer open is. Ik was vandaag even in de stad ja sommige dingen gaan gewoon door. Winkels gaan open maar het is armoede. Er is geen keus. Net als vele andere bedrijven vallen ze ergens tussen wal en schip. Je hebt je voorraad al ingekocht en dan valt de handel weg. Niet een beetje maar heel erg weg.

Een winkel is een aardig op elkaar afgestemde machine, een evenwicht tussen vierkante meters, assortiment en locatie. De omzet staat in relatie met de kosten van de vierkante meters. En ja die kosten per vierkante staan in relatie tot winkeltraffic. Je betaalt voor winkeltraffic die nu niet wordt geleverd. Zonder traffic is een winkelvierkante meter op een A-locatie net zoveel waard als een vierkante meter op een leeg industrieterrein. Dat is de realiteit.

Een kind kan uitrekenen dat die balans nu weg is. Je gaat wel open en met een beetje goede wil kan je van wat er binnenkomt wat rekeningen betalen, misschien de boodschappen doen. Maar het kan niet.

Net als bij tal van horecagelegenheden en restaurants is het evenwicht zoek. Je hebt niet een restaurantkeuken die is afgestemd op afhaalmaaltijden. Je hebt geen koffietent om links en rechts een kopje koffie af te laten halen. Dat kan niet.

Ik lees overal dat de creativiteit van de horeca en de winkeliers zo gewaardeerd wordt. Kijk eens wat er allemaal bedacht wordt. Ik zeg je het is armoede. Er wordt zelfs nu nog extra geïnvesteerd om afhalen mogelijk te maken. Elk kledingstuk dat mensen gepast hebben te stomen. Elke contact handeling te desinfecteren. Natuurlijk is het prijzenswaardig maar het verbloemt het probleem.

We hebben een staatssecretaris met het gewicht van een vlieg. 



Het MKB-dossier is na het bestrijden van het virus misschien wel het belangrijkste dossier van Nederland. 95% van alle bedrijven in Nederland is MKB. Eigenlijk zou dat meer gevoeld moeten worden. Dat alle winkels ervoor kiezen om permanent dicht te gaan, dat er niet gedaan wordt alsof de anderhalvemetereconomie een haalbaar alternatief zou kunnen zijn. Het kan niet.

De winkels hadden het al niet makkelijk. Dankzij de lichtgewicht vertegenwoordiging op politiek niveau was er al de ongelijkheid van het speelveld. Dat winkels worstelden met winkelsluitingswetten, suffe lokale belastingen, met concurrentie van webwinkels die vanuit zolderkamers en industrieterreinen winkeltje mochten spelen terwijl de winkels in de stad de motor draaiende houden. Dat Amazon belastingontwijkend het retailspeelveld op mag. En ja dan zegt de staatssecretaris dat winkels het moeilijk hebben omdat er online concurrentie is.

Nee winkels hebben het moeilijk omdat de politiek als jaren achter de feiten aanloopt. Omdat de politiek geen aandacht heeft voor het speelveld. Omdat de lokale politiek meer aandacht heeft voor het bouwrijp maken en verkopen van grond, voor nieuwe locaties, waardoor het winkelhart naar de donder gaat, simpelweg omdat de loop uit de stad wordt gehaald. Allemaal voor de politieke kassa, een proces dat al jaren gaande is.

Ondanks dat zijn winkels erin geslaagd om een positie te behouden. Ondanks dat ongelijke speelveld reikten de online winkelverkopen niet verder dan een procent of tien, vijftien afhankelijk van de sector. Nee het is goed mis.

We zagen Amsterdam na een paar weken al piepen, ja er kwam minder parkeergeld binnen. Je vraagt je af waar het bestuurlijke verstand zit. Wie denk je dat dat parkeergeld genereren? En nee dit is geen pleidooi voor fysieke winkels versus online retail want ook online zijn goede verstandige ondernemers die buiten de boot van de regelingen vallen, vastlopen in het sompige ambtelijke moeras. Het is een bestuurlijk demasqué.

Winkels zouden en masse moeten sluiten gewoon uit protest tegen dit onverantwoorde beleid.

Als je wilt dat we de zaak redden dan moet je op zijn minst zorgen voor solidariteit. Dat je miljarden steekt in de continuïteit van KLM of Schiphol, daar valt wat voor te zeggen. Het gaat immers om tienduizenden banen. En ja de fysiotherapeut naast de kapper in het winkelcentrum kan ook rekenen op omzet compensatie vanuit de zorgverzekeraar.

Diezelfde kapper die nergens op kan rekenen, kan aan het einde van het jaar wel extra ziektekostenpremie lappen omdat de buffers van de zorgverzekeraars leeg worden gegeten door zijn buurman. Begrijp mij niet verkeerd ik gun elke ondernemer een goede oplossing ook mijn tandarts.

Het is schrijnend om te zien hoe goede ondernemers die soms al tientallen jaren de eigen broek ophouden en gewoon belasting betalen niet in aanmerking komen omdat ze bijvoorbeeld vanuit huis werken. We leven verdomme in 2020. Je kan tegenwoordig met alleen een telefoon en een laptop de wereld besturen en niet alleen op doordeweekse dagen en niet alleen tussen negen en vijf. Wie bedenkt zoiets, dat kan toch alleen maar als je losgezongen bent van elke ondernemersrealiteit.

Natuurlijk moeten we KLM redden en Schiphol, het gaat om duizenden banen, en er zullen nog wel wat meer grote ondernemingen klem komen te zitten die moeten geholpen worden. Maar als je vraagt om solidariteit en solidariteit is de kern waar deze hele crisis om draait, dan zal je uit een ander vaatje moeten tappen. Dan zal je oog moeten hebben voor al die ondernemers die de ruggengraat vormen van de samenleving. Dan zal je de portemonnee moeten trekken en met andere extra maatregelen moeten komen want op deze manier kookt de zaak droog.

Vastgoed

Foto
ministerie van Economische Zaken voert de druk op vastgoedbeleggers en winkeliers op om tot landelijke afspraken te komen over huurverlagingen of -uitstel. Dat schrijft het FD op basis van anonieme betrokkenen. Als de partijen er samen niet uitkomen, kan de overheid ingrijpen. 
Veel winkeliers zijn hard getroffen door de coronacrisis. Om een faillissementsgolf in de detailhandel te voorkomen, moeten huurbazen bereid zijn tot het sluiten van compromissen. Grote winkelketens zoals C&A en H&M zetten de verhuurders echter voor het blok met hoge eisen, zoals het uitstellen van de betaling voor ten minste enkele maanden.
Brancheorganisaties uit de detailhandel- en vastgoedsector riepen hun achterban al eerder op om samen tot een oplossing te komen. Volgens het ministerie leveren die gesprekken weinig op. Dat wil naar verluidt een akkoord met winkeleigenaren laagdrempeliger maken door te kijken of het mogelijk is dat de staat garant gaat staan voor de betaling van de huren. 
Betrokkenen melden dat ook die handreiking de overleggen er niet minder moeizaam op maakt. De vastgoedbeleggers zouden bang zijn voor huurverlagingen over de gehele linie, die vooral op kleinere eigenaren een grote impact zouden hebben. Ook zouden ze dan korting moeten weggeven aan winkeliers die nog wel goed draaien en eigenlijk geen hulp nodig hebben.
Als de partijen er niet vóór 20 april samen uitkomen, kan het ministerie ingrijpen en de huurbazen dwingen tot coulance. In het uiterste geval zou er een noodwet kunnen komen vanuit het kabinet, zegt een bron tegen de krant.

Brabantse Impact Monitor

Wilt u zien wat de impact van het Coronavirus op de Brabantse economie en samenleving is, klik dan op de button Brabantse Impact Monitor. Hieronder kunt u zich tevens zelf abonneren op dit periodieke schrijven.

De Brabantse Impact Monitor is een initiatief van de provincie Noord-Brabant, programma Economie en Talentonwikkeling, met medewerking van de leden en partners van PACT Brabant en de regionale ontwikkelmaatschappijen in Brabant.
De Brabantse Impact Monitor verschijnt minimaal drie keer per week. Wilt u de monitor in uw mailbox ontvangen? Aanmelden is heel eenvoudig.

Retailers zet je schrap voor de volgende fase van het coronavirus

Door: Lori van Waes
Forecaster bij Crossmarks
Het coronavirus heeft een grote invloed op ons dagelijks leven. We werken thuis en mogen in principe alleen voor boodschappen de deur uit. Ook leven we in onzekerheid, we weten niet hoe lang deze periode nog gaat duren en slaan dus massaal toiletpapier en houdbaar voedsel in. Winkelstraten zijn leeg en ook de horeca moet het zwaar ontgelden. Doordat we zoveel tijd binnen doorbrengen stijgt juist de verkoop van sportspullen, betaalde streamingdiensten en thuiswerkproducten. Ook is e-commerce enorm gestegen. Het consumentengedrag is in korte tijd radicaal veranderd. Retailers spelen met de vraag wat dit voor hen betekent, zodat zij niet alleen tijdens maar ook na de coronacrisis kunnen inspelen op het veranderend koopgedrag.
Zes stadia
Onderzoeksbureau Nielsen ontdekte dat het gedrag dat consumenten vertonen gedurende het coronavirus onder te verdelen is in zes stadia, die voor vrijwel alle landen gelijk zijn. Echter, wanneer deze stadia zich voordoen, is afhankelijk van de fase waarin het virus zich in het land bevindt. Elk stadium wordt gekenmerkt door gebeurtenissen rondom het coronavirus en specifiek consumentengedrag. De timing wordt sterk bepaald door het nieuws. Doordat er een patroon is in bepaalde uitgaven gedurende het virus, wordt het voor retailers mogelijk enigszins te voorspellen wat er staat te gebeuren.

Foto
De zes stadia van consumentengedrag als gevolg van COVID-19 – The Nielson Company (2020)
Hamsteren
In het eerste stadium worden mensen zich meer bewust van hun gezondheid en krijgen ze meer interesse in gezondheidsgerelateerde producten. Vervolgens stijgt de verkoop van dergelijke producten explosief in stadium twee. In Nederland steeg in de week van 24 februari de omzet van papieren zakdoekjes met 59,1 procent ten opzichte van de week ervoor. Desinfecterende handzeep steeg zelfs met 171 procent. De stijging in de verkoop van deze producten kan worden gelinkt aan het nieuws van donderdag 27 februari waarbij in Nederland de eerste besmetting bekend werd.
In het derde stadium besluiten consumenten de voorraadkast aan te vullen. Niet alleen gezondheidsproducten worden massaal ingeslagen maar ook houdbaar voedsel als rijst en bonen vliegen de winkels uit. Ook in Nederland wordt flink gehamsterd, ondanks het advies vanuit de overheid dit vooral niet te doen. Volgens neurologen is dit gedrag te verklaren vanuit een ‘overlevingsdrang’, kuddegedrag en gevoel van onmacht op de situatie. In de tweede week van maart hebben supermarkten 11 procent meer omzet gedraaid dan in de week voor kerst. In de week die volgde was dit percentage zelfs 35 procent (CBS). Deze stijging valt samen met nieuws over het eerste dodelijke slachtoffer en een verdubbeling van het aantal besmettingen in Nederland.
In de dagen die volgden bleef het aantal slachtoffers stijgen en daarmee wordt stadium vier ingeluid. Mensen bereiden zich voor op het leven in quarantaine en gaan hun producten online inslaan. Met name de online verkoop van levensmiddelen, drogisterijproducten, sportspullen, tuinartikelen en doe-het-zelfproducten steeg in Nederland enorm. Dat terwijl retailers in kleding en reizen juist op een enorme daling konden rekenen.
Nederlanders in het stadium van ‘beperkter leven’
De meeste landen bevinden zich momenteel in stadium 4 of 5. Er zijn in meer of mindere mate maatregelen genomen die voor een sterke beperking in het dagelijks leven zorgen. Ook in Nederland zijn deze maatregelen er, en het normale leven lijkt tot in ieder geval 1 juni niet mogelijk. In deze realiteit zien we een aantal dingen veranderen ten aanzien van consumentengedrag.
Zo wordt verwacht dat de druk op online retailers te groot wordt. In Nederland zien we hier ook al de eerste tekenen van. Coolblue sluit de fysieke winkels wegens de extreme drukte online en wachttijden van online bestelde boodschappen lopen enorm op. Ook bol.com moet maatregelen nemen en geeft voorrang aan essentiële producten als babyvoeding, schoonmaakproducten en artikelen voor thuiswerken. De online competenties van retailers worden enorm op de proef gesteld. Ook is het niet ondenkbaar dat prijzen van specifieke producten zullen stijgen.
Omdat duidelijk is dat we nog wel een tijdje binnen blijven zitten, stijgt ook de verkoop van thuisstudies, zelfhulpboeken en betaalde streamingsdiensten als Netflix en Videoland.
Het ‘nieuwe normaal’
Hoewel het nog vroeg is, heeft China het laatste stadium bereikt en wordt op verschillende plekken het normale leven weer opgepakt. In China zien we de pieken in e-commerce stabiliseren en veel winkels gaan weer open. Retailers voeren marketing en promoties op om consumenten aan te moedigen bij hen te kopen. Echter, het ‘normale leven’ zal niet hetzelfde zijn als de tijd voor COVID-19. Het koopgedrag is blijvend veranderd.
Consumenten die voor de crisis wantrouwend stonden ten opzichte van online winkelen, hebben het gemak ervan ervaren, en gaan vaker online kopen. Want hoewel in China de e-commerce na corona flink is gedaald, is deze 3% gestegen ten opzichte van de tijd daarvoor. Mogelijk worden andere digitale toepassingen die nu veel worden ingezet, zoals het live-streamen van evenementen, online onderwijs, thuiswerkapps en online medische consultancy, na de crisis meer mainstream.
Ook wordt voorspeld dat de trend om te ‘cocoonen’ oftewel, meer tijd thuis door te brengen, na het virus alleen maar wordt versterkt. Daarnaast wordt verwacht dat we ons socialer gaan gedragen en meer maatschappelijk bewust zijn. In China is een stijging te zien in het kopen bij lokale retailers om hen door deze lastige tijd heen te helpen. Ook in Nederland zien we veel maatschappelijke initiatieven. Hoewel de huidige focus op gezondheid na verloop van tijd zal afnemen, stellen trendwatchers dat we een bovengemiddelde aandacht blijven houden voor onze mentale en fysieke gemoedstoestand. We blijven in sterke mate op zoek naar manieren om ons gezond en fit te voelen.
Consumenten worden prijsbewuster
Dat het coronavirus ook invloed gaat hebben op onze economische situatie staat als een paal boven water. Ondanks de maatregelen van de overheid gaan veel mensen de gevolgen hiervan ervaren. Dat heeft invloed op consumptiegedrag. De trend waarin klanten prijsbewuster worden, was al ingezet en zal alleen maar versterkt worden. Klanten zullen nog meer op hun centen letten en de verhouding tussen prijs en waarde wordt belangrijker. De positie van discountretailers zal alleen maar versterkt worden.
Kansen voor retailers
Deze wereldwijde gezondheidscrisis betekent een verandering in consumentengedrag zowel voor de korte als de lange termijn. Voor retailers is het van belang dit te blijven volgen. Deze veranderingen dagen retailers uit om op nieuwe klantbehoeften in te spelen met producten, services, diensten of kanalen. De crisis biedt kansen voor nieuwe innovaties en inkomstenstromen, met name op het gebied van e-commerce en digital. Retailers die zich het best weten te vormen naar het ‘nieuwe normaal’ kunnen sterker uit de strijd komen en zijn de winnaars van morgen.

Oproep aan alle huurders en verhuurders van winkelruimten in Nederland.

Maatregelen kabinet voor banen en economie

:Dinsdag 17-03-2020 presenteerden de ministers Hoekstra (financiën), Wiebes (economische zaken) en Koolmees (sociale zaken)  een aantal maatregelen om de werkgelegenheid en de economie tijdens de Coronacrisis op gang te houden. Hieronder een overzicht van de afgekondigde maatregelen.
Contact
secretaris@retailplatformbrabant.nl
Kerkstraat 52A
5175 BB Loon op Zand
(06) 16 52 43 91
  • Home
  • Informatie Coranavirus
    • Nieuws
  • Over ons
  • Agenda
  • Wat we doen
  • Kennisbank vernieuwd
  • Deelnemende centra
    • Inschrijven Ronde Tafelgesprek
  • Contact
  • voor deelnemers
  • Dynamische centrumgebieden belangrijker dan ooit
  • Nieuwe pagina