Missie
Economische activiteiten in onze centra zijn cruciaal voor de leefbaarheid en het wonen in de dorpen en steden van Brabant. De nabijheid van een goed en uitgebreid winkelapparaat, de mogelijkheden om uit te gaan en de gezelligheid van een terras, en zeker ook de aanwezigheid van zakelijke en culturele dienstverlening bepalen voor een groot gedeelte ons woongenot. Maar deze voorzieningen vragen wel aandacht en ondersteuning. Bekend is dat bij afnemende bevolkingsgroei en toenemende concurrentie van grotere centra en online aankopen, de voorzieningen in de overige kernen van Brabant onder druk komen te staan. Door samenwerking van gemeenten, ondernemers en vastgoedeigenaren in de Brabantse centra kan het tij gekeerd worden. Centrummanagement is daarbij het sleutelwoord. Het Retailplatform Brabant stelt zich ten doel de centrummanagementorganisaties en andere betrokkenen in de Brabantse kernen te ondersteunen in hun activiteiten.
Onze missie is dan ook het leveren van een bijdrage aan het creëren van een attractief en toekomstbestendig centrumgebied in de Brabantse kernen.
Het Retailplatform Brabant CM Brabant wil een platform en dienstverlener zijn voor alle praktische zaken die spelen in de Brabantse centra. Zowel voor centrummanagers, centrummanagement organisaties als voor overheden. Een ontmoetingsplek, kennisverspreider en belangenbehartiger vanuit de praktijk van het centrummanagement.
Historie
Stichting Retailplatform Brabant is een initiatief dat is voortgekomen uit het programma “Centrummanagement” van de Kamer van Koophandel Brabant. Dit programma had tot doel een positieve impuls te geven aan winkelcentra door het bevorderen van een goede samenwerking tussen de belanghebbende partijen. In verschillende gemeenten ontstonden zo centrummanagement-organisaties. Daarbij werden ook netwerken tussen deze organisaties gestimuleerd.
Helaas kondigde de Kamer van Koophandel eind 2013 aan dit programma te beëindigen, waarna een viertal centrummanagers besloot tot het oprichten van het Retailplatform Brabant. Primair doel was om het netwerk van centrummanagementinitiatieven in stand te houden en uit te bouwen. Op 29 januari 2014 is dan ook de stichting opgericht. Door de
jaren heen zijn inmiddels meer dat 30 platforms en centrumorganisaties, die zich bezig houden met het functioneren van dorps- en stadscentra in Noord Brabant, aangesloten.
Helaas kondigde de Kamer van Koophandel eind 2013 aan dit programma te beëindigen, waarna een viertal centrummanagers besloot tot het oprichten van het Retailplatform Brabant. Primair doel was om het netwerk van centrummanagementinitiatieven in stand te houden en uit te bouwen. Op 29 januari 2014 is dan ook de stichting opgericht. Door de
jaren heen zijn inmiddels meer dat 30 platforms en centrumorganisaties, die zich bezig houden met het functioneren van dorps- en stadscentra in Noord Brabant, aangesloten.
Activiteiten
De belangrijkste activiteiten van Retailplatform zijn:
Het bestuur organiseert, in samenwerking met individuele leden regelmatig periodieke bijeenkomsten en werkbezoeken voor kennisuitwisseling. Aan het begin van ieder jaar wordt daartoe een jaarkalender opgesteld. De bijeenkomsten en bezoeken dragen bij aan de kennisopbouw van het platform. Voor de communicatie wordt Chainels als platform gebruikt.
- netwerkontwikkeling en ontmoetingen;
Retailplatform Brabant is een platform voor alle belanghebbenden. Daarmee wordt een netwerk gecreëerd waar allen gebruik van kunnen maken. Een netwerk dat onderlinge ontmoetingen mogelijk maakt om ervaringen uit te wisselen en kennis op te doen. Retailplatform Brabantstelt dit netwerk open voor al haar leden en geïnteresseerden en stelt jaarlijks een programma van ontmoetingen en bezoeken vast; - kennisoverdracht en collegiale ondersteuning/advies;
Retailplatform Brabant heeft op grond van haar ervaringen uit het verleden en via het netwerk veel kennis opgebouwd rondom effectieve manieren van centrummanagement en centrumontwikkeling. Alle leden kunnen gebruik maken van deze opgebouwde en nog steeds groeiende kennis en hebben toegang tot deze kennisbank. In voorkomende gevallen steunen leden elkaar door directe uitwisseling en/of door met elkaar mee te lopen in de praktijk; - belangenbehartiging en lobby;
alleen door samen op te trekken en zo nodig een vuist te maken kunnen we de belangen van het centrummanagement optimaal behartigen. En dat blijkt in de praktijk nodig. Daar waar op gemeentelijk niveau het belang van centrummanagement voldoende onderkend wordt blijkt bij provincies of het rijk dit vaak onvoldoende. Naarmate er meer centrummanagement organisaties aangesloten zijn bij Retailplatform Brabant kunnen we een sterkere lobby voor onze collectieve belangen voeren; - vacaturebank centrummanagers;
eerder is al gesproken over het netwerk van het Retailplatform. Via dit netwerk hebben we veel kennis van vraag en aanbod aan centrummanagers, vastgelegd in een vacaturebank. Al onze leden kunnen gebruik maken van deze vacaturebank.
Het bestuur organiseert, in samenwerking met individuele leden regelmatig periodieke bijeenkomsten en werkbezoeken voor kennisuitwisseling. Aan het begin van ieder jaar wordt daartoe een jaarkalender opgesteld. De bijeenkomsten en bezoeken dragen bij aan de kennisopbouw van het platform. Voor de communicatie wordt Chainels als platform gebruikt.
Organisatie
Het Retailplatform Brabant is zoals eerder aangegeven een stichting opgericht op 29 januari 2014. De stichting kent uiteraard statuten die de organisatie, werkwijze en doelen van het platform beschrijven. Het bestuur bestaat uit 5 leden met wortels in het centrummanagement in Brabant. Voor elk bestuurslid is er een duidelijk omschreven takenpakket. Verder is er een Raad van advies die het bestuur bijstaat, bestaande uit 3 leden met nauwe banden met Retail, horeca en/of zakelijke dienstverlening.
Even voorstellen
Bestuur
Raad van Advies
Contributie
Alle centrummanagement organisaties in Noord Brabant kunnen lid worden het Retailplatform Brabant. De door hen aangestelde centrummanager is dan automatisch lid van het platform en hoeft geen extra contributie te betalen. Daarnaast kunnen ook individuele gemeenten of gemeentelijke organisaties betrokken bij centrummanagement lid worden.
De jaarlijkse contributie bedraagt dan € 200,-. Daarvoor krijgt men:
De jaarlijkse contributie bedraagt dan € 200,-. Daarvoor krijgt men:
- algemene informatie van belang voor centrummanagement;
- deelname bijeenkomsten en werkbezoeken;
- antwoord op specifieke vragen van leden;
- aanbod collectieve diensten;
- toegang tot de vacaturebank;
- kortstondige begeleiding van centrummanagement organisaties indien noodzakelijk. Indien de begeleiding meer tijd in beslag neemt zal op basis van commerciële tarieven worden gewerkt.
![Picture](/uploads/6/3/7/6/63763345/published/3770694.png?1530617049)
Click here to edit.