We staan samen voor een (zelfde) uitdaging!
De meeste centrumgebieden in Brabant worden geconfronteerd met afnemende detailhandelsbestedingen in onze centra. De concurrentie van het internet, veranderende voorkeuren van de consument, stijgende prijzen, koopkrachtafvloeiing naar de grotere steden, het zijn allemaal oorzaken die het niet gemakkelijk maken voor de ondernemers in de kleine en middelgrote centra. Door de vergrijzing van het ondernemersbestand, problemen met bereikbaarheid en parkeren en achterblijvende investeringen van overheid en vastgoedsector neemt de aantrekkingskracht van de centra nog verder af.
Kortom, niets doen is geen optie en we zullen de problemen samen moeten aanpakken. Oplossen hiervan vraagt om praktische ervaring en inzicht. Het Retailplatform is als breed gedragen platform goed in staat hierin te adviseren.
Op drie fronten dient gereageerd te worden om te komen tot robuuste, goed functionerende en toekomstbestendige centra:
1. samenspel tussen gemeente/provincie, vastgoedeigenaren en ondernemingen in horeca/detailhandel in kader van een aantrekkelijk en betaalbaar winkel/horecagebied cq. leefomgeving
2. individuele winkels en horeca moeten vernieuwende, verrassende, dus concurrerende concepten ontwikkelen en uitrollen. Eventueel in slimme combinaties tussen individuele winkels/horecabedrijven en tussen online en offline. De aantrekkingskracht van een winkelgebied is de som van de individuele kracht vanuit de detailhandel (incl. diensten) en horeca
3. professionele communicatie om (potentiële) klanten te verleiden hun budgetten in het centrum te besteden.
Hoe kan het RetailPlatform Brabant helpen
In de eerste plaats organiseren we netwerkbijeenkomsten voor Centrummanagers. Deze netwerkbijeenkomsten vinden 2 a 3 keer per jaar plaats en zijn vooral bedoeld om kennis uit te wisselen tussen de centrummanagers en deskundigen. Minimaal één keer per jaar wordt een bijeenkomst georganiseerd waarbij de het platform aangesloten leden, gemeentebestuurders, ambtenaren en andere betrokkenen mogen uitnodigen (de zogenaamde plenaire bijeenkomst).
Een belangrijk instrument voor onze leden is de kennisbank. Onze bestaande kennisbank wordt met actuele informatie up to-date gehouden. Naast landelijke ontwikkelingen vindt je daarin ook lokale en regionale ervaringen terug. Indien gewenst zorgen we ook voor adviesstukken op basis van onze kennisbank.
Maar misschien wel het belangrijkste is de goede communicatie tussen de leden. We helpen bij het leggen van contacten tussen leden onderling en stimuleren zo een effectieve uitwisseling.
Kortom, niets doen is geen optie en we zullen de problemen samen moeten aanpakken. Oplossen hiervan vraagt om praktische ervaring en inzicht. Het Retailplatform is als breed gedragen platform goed in staat hierin te adviseren.
Op drie fronten dient gereageerd te worden om te komen tot robuuste, goed functionerende en toekomstbestendige centra:
1. samenspel tussen gemeente/provincie, vastgoedeigenaren en ondernemingen in horeca/detailhandel in kader van een aantrekkelijk en betaalbaar winkel/horecagebied cq. leefomgeving
2. individuele winkels en horeca moeten vernieuwende, verrassende, dus concurrerende concepten ontwikkelen en uitrollen. Eventueel in slimme combinaties tussen individuele winkels/horecabedrijven en tussen online en offline. De aantrekkingskracht van een winkelgebied is de som van de individuele kracht vanuit de detailhandel (incl. diensten) en horeca
3. professionele communicatie om (potentiële) klanten te verleiden hun budgetten in het centrum te besteden.
Hoe kan het RetailPlatform Brabant helpen
In de eerste plaats organiseren we netwerkbijeenkomsten voor Centrummanagers. Deze netwerkbijeenkomsten vinden 2 a 3 keer per jaar plaats en zijn vooral bedoeld om kennis uit te wisselen tussen de centrummanagers en deskundigen. Minimaal één keer per jaar wordt een bijeenkomst georganiseerd waarbij de het platform aangesloten leden, gemeentebestuurders, ambtenaren en andere betrokkenen mogen uitnodigen (de zogenaamde plenaire bijeenkomst).
Een belangrijk instrument voor onze leden is de kennisbank. Onze bestaande kennisbank wordt met actuele informatie up to-date gehouden. Naast landelijke ontwikkelingen vindt je daarin ook lokale en regionale ervaringen terug. Indien gewenst zorgen we ook voor adviesstukken op basis van onze kennisbank.
Maar misschien wel het belangrijkste is de goede communicatie tussen de leden. We helpen bij het leggen van contacten tussen leden onderling en stimuleren zo een effectieve uitwisseling.