Retailplatform Brabant, inspiratie en overleg voor centrummanagers uit Brabant.
  • Home
  • Informatie m.b.t. corona
    • Nieuws
  • Over ons
  • Agenda
  • Wat we doen
  • Kennisbank vernieuwd
  • Deelnemende centra
    • Inschrijven Ronde Tafelgesprek
  • Contact
  • voor deelnemers
  • Dynamische centrumgebieden belangrijker dan ooit
  • Nieuwe pagina

Picture

​We staan samen voor een (zelfde) uitdaging! 

​Waar we mee te maken hebben
  • Afnemende detailhandelsbestedingen door:  
    1. verslechterde economische situatie
    2.  wijzigingen in bestedingspatronen (andere voorkeuren)
    3. vergrijzing 
    4. op lokaal niveau verminderde bevolkingsgroei of zelfs krimp 
  • Wijzigingen in kooporiëntatie: 
    1. meer via internet  
    2. meer elders: groter zoekgebied (meer koopkrachtafvloeiing) 
  • Vergrijzing ondernemersbestand 
  • Afnemende belangstelling voor (sommige) winkelcentra door problemen met:
    1. totaalaanbod winkels: omvang, samenstelling, opzet 
    2. uitstraling/sfeer: - In de openbare ruimte (verlichting, bestratingsmateriaal, straatmeubilair, schoonmaken) - Individuele winkels (pui en de inrichting van winkels) - Aankleding/activiteiten winkelcentrum
    3. aard van de winkels: - omvang individuele winkels - Formule/assortiment - Actief/passief 
    4. bereikbaarheid - parkeergelegenheid - parkeerregime: tarieven, handhaving 
  • Toenemende concurrentie vanaf perifere winkellocaties (branchevervaging) 
  • De vastgoedsector die zich nog te vaak onvoldoende aanpast, aan de gewijzigde omstandigheden

Conclusie

Er zijn grote en blijvende problemen die:

1. geen eenvoudige oplossingen kennen

2. alle partijen raken

3. aan  alle betrokken partijen een bijdrage vraagt aan de oplossing daar van

4. ervoor zorgen dat niets doen geen optie is; immers dan laten we het aan de markt over met ongewenste en ongecontroleerde ontwikkelingen als gevolg en resultaat. Eigen belang zal dan de boventoon gaan voeren en de richtingen bepalen
​
5.  praktische ervaring en inzicht vragen. Het Retailplatform is als breed gedragen platform goed in staat hierin te adviseren 
Op drie fronten dient gereageerd te worden om te komen tot robuuste, goed functionerende en toekomstbestendige centra n.l.:

1. samenspel tussen gemeente/provincie, vastgoedeigenaren en ondernemingen in horeca/detailhandel in kader van een aantrekkelijk en betaalbaar winkel/horecagebied cq. leefomgeving

2. individuele winkels en horeca moeten vernieuwende, verrassende, dus concurrerendere concepten ontwikkelen en uitrollen. Eventueel in slimme combinaties tussen individuele winkels/horecabedrijven en tussen online en offline. De aantrekkingskracht van een winkelgebied is de som van de individuele kracht vanuit de detailhandel (incl. diensten) en horeca

​3. professionele communicatie om (potentiële) klanten te verleiden hun budgetten in het centrum te besteden.

Wat kunnen we concreet voor u betekenen.

We organiseren netwerkbijeenkomsten voor Centrummanagers

In kleine groepen (10-20 personen) worden ervaringen uitgewisseld, waardoor de aanwezigen van elkaar leren. Ca. 5 x per jaar.  In onze 'rondetafelgesprekken' kunnen onze deelnemers zelf hun onderwerpen inbrengen. Tijdens deze 'rondetafelgesprekken' wordt vaak de ervaring van een expert of deskundige worden ingeroepen.
Minimaal één keer per jaar wordt een bijeenkomst georganiseerd waarbij aangesloten deelnemers  gemeentebestuurders, ambtenaren en andere betrokkenen mogen uitnodigen (de zogenaamde plenaire bijeenkomst)

​Onze bestaande kennisbank wordt met actuele informatie up to-date gehouden 

  • We monitoren landelijke ontwikkelingen en leggen ze vast
  • We inventariseren lokale en regionale ervaringen en leggen ze vast
  • We ontwikkelen en maken adviesstukken 
  • We maken bovenstaand toegankelijk voor deelnemers

​We overleggen met derden

  • Op verzoek nemen wij deel  in overlegstructuren, lokaal en regionaal
  •  In verband met delen van kennis.

Beleidsvorming en ontwikkeling 

  • We brengen gevraagd of ongevraagd onze zienswijzen, bezwaren in bij gemeentelijke procedures in het kader van een voorgenomen ruimtelijke ontwikkeling die betrekking heeft op of van invloed kan zijn op detailhandel en horeca in dorps- en stadscentra
  • Op het moment er aanleiding voor is, worden eventuele vervolgstappen gezet om ongewenste ontwikkelingen in dit kader in dorps- en stadscentra trachten te voorkomen

​We blijven in contact: goede communicatie

  • Algemeen, actief en reactief
  • Via deze actuele website
Picture

    Meld u aan!

Verzenden
Picture
Contact
secretaris@retailplatformbrabant.nl
Kerkstraat 52A
5175 BB Loon op Zand
(06) 16 52 43 91
  • Home
  • Informatie m.b.t. corona
    • Nieuws
  • Over ons
  • Agenda
  • Wat we doen
  • Kennisbank vernieuwd
  • Deelnemende centra
    • Inschrijven Ronde Tafelgesprek
  • Contact
  • voor deelnemers
  • Dynamische centrumgebieden belangrijker dan ooit
  • Nieuwe pagina