Kennisbank
Groei gaat aan deel van winkelstraat voorbij

Omzet detailhandel neemt met 3% toe in 2020
Amsterdam, 4 december 2019
In 2020 stijgt de omzet in de detailhandel met 3 procent zo verwacht het ING Economisch Bureau. Dat groeicijfer geldt voor de gehele sector maar binnen de detailhandel zijn er grote verschillen. De omzettoename concentreert zich vooral bij webwinkels, supermarkten en de woon- en doe-het-zelfbranche. Elders is het beeld minder positief. Bij veel fysieke winkels in kleding, schoenen en elektronica zit de omzetgroei rond de nullijn. Zij profiteren daarmee nauwelijks van de beter gevulde portemonnee van de meeste consumenten.
Verschuiving naar online zet door
De economische omstandigheden zijn in 2020 overwegend positief voor winkeliers. De toenemende koopkracht en lichte stijging van de werkgelegenheid geven consumenten ruimte om meer te besteden. In de winkelstraat zijn het vooral de woonwinkels, doe-het-zelf zaken en supermarkten waar de kassa’s vaker rinkelen. In de meeste andere branches komt het grootste deel van de extra omzet terecht bij webwinkels. “Het positieve groeicijfer voor de totale detailhandel vertelt maar een deel van het verhaal. Doordat in veel branches de verschuiving naar online doorzet, is er sprake van verschillende snelheden” stelt Thijs Geijer, sectoreconoom bij ING.
Omzettoename fysieke winkels vooral bij woonbranche en supermarkten
Bij supermarkten stijgt de omzet naar verwachting met 3 procent in 2020. Dat komt doordat ze marktaandeel winnen op speciaalzaken en doordat de ruimer gevulde huishoudportemonnee de verkoop van luxere producten stimuleert. Woonwinkels en doe-het-zelfzaken maakten in 2019 een flinke sprong in hun omzet en die groei krijgt in 2020 naar verwachting een vervolg. Het beperkte woningaanbod en stijgende huizenprijzen remmen weliswaar het aantal verhuizingen wat af maar ze vormen ook een aanleiding voor huizenbezitters en huurders om hun huidige woning op te knappen en de inrichting aan te pakken.
Deel van winkelstraat ziet nauwelijks groei
Kleding-, schoenen- en elektronicawinkels zien hun omzet stagneren en zitten qua groei in 2020 rond de nul. Stuk voor stuk zijn dit branches waarin webwinkels en platformen nadrukkelijk aanwezig zijn en die gaan er met de groei vandoor. De grootste negatieve uitschieter is de speelgoedbranche. Door de concurrentie van internet en de sluiting van winkels dalen de verkopen van fysieke speelgoedwinkels met ruim 15 procent in 2020.
Omzet e-commerce groeit opnieuw ruim 10 procent
Het nieuwe decennium begint veelbelovend voor e-commerce. De omzet van webwinkels neemt in 2020 naar verwachting met 12% toe. Daarmee zit de groei voor het achtste jaar op rij in de dubbele cijfers. Ook bij bedrijven die fysieke winkels en online combineren groeit de online omzet sterk. Hoewel de koek groter wordt, komen de platformen in non-food in 2020 steeds nadrukkelijker in elkaars vaarwater. Marktleider bol.com voegt nog steeds nieuwe categorieën toe, Amazon lijkt zijn aanwezigheid op de Nederlandse markt te gaan vergroten en Google stuurt aan op het stimuleren van aankopen binnen de eigen Google Shopping omgeving. Intussen blijft de markt voor online boodschappen flink in beweging, zo bouwen Albert Heijn, Jumbo en Picnic aan uitbreiding van hun bezorginfrastructuur.
.
Wat centrummanagers kunnen leren van outlets
Centrumgebieden in vooral kleine en middelgrote gemeenten hebben het op veel plekken lastig. Bezoekersstromen nemen af, leegstand neemt juist toe. Tegelijkertijd gaat het outletcentra in Nederland voor de wind. Wat kan de centrummanager in het traditionele centrumgebied dus leren van outletcentra?
Door demografische veranderingen, de opkomst van e-commerce en veranderende bestedingspatronen neemt de druk op centrumgebieden toe. Het maakt dat er in sommige kringen wordt gesproken van een ware ‘retailapocalypse.’ Vooral in kleine en middelgrote gemeenten wordt dit gevoeld, zo bleek ook uit het onlangs verschenen rapport ‘Werk aan de winkel’ van vastgoedadviseur CBRE. Bezoekersstromen nemen af, leegstand neemt juist toe. In schril contrast daarmee staat het succes van de outletcentra die Nederland rijk is. Zo trekken centra in Batavia Stad Fashion Outlet, Roermond en Roosendaal jaarlijks miljoenen bezoekers en genereren ze sterke omzetten.
Dat doen die outlets overigens niet zonder controverse: de komst van een nieuw outletcentrum roept steevast fikse weerstand op onder de lokale middenstand in nabijgelegen gemeenten. Zij vreest dat de outlet klandizie wegtrekt en het centrumgebied verder in het slop duwt. Toch kan het outletcentrum het traditionele centrumgebied ook wat positiefs bieden. In dit stuk nemen we de succesfactoren achter outlets onder de loep en kijken we naar wat centrummanagers hiervan kunnen leren om het centrumgebied te sterken.
De kracht van de outlet
We kunnen een tweetal beheerfactoren identificeren die het outletcentrum een streepje voor geven ten opzichte van centrumgebieden. Allereerst laat het outletcentrum zich kenmerken door een zeer sterke organisatiegraad. ‘Outlets zijn in het beheer van één vastgoedeigenaar, tegenover vele verschillende eigenaren in een centrumgebied,’ legt René Hendriks uit. Hij is bestuurder bij Centrummanagement Academy, een initiatief van de Retailagenda met als doel om het vak van centrummanager te professionaliseren. ‘Die eigendomssituatie maakt dat outlets heel gericht kunnen sturen op de richting waarin het hele gebied zich begeeft. Je kan goed afspraken maken met huurders over bijvoorbeeld gezamenlijke campagnes en openingstijden.’
Die sterke organisatiegraad brengt ons bij het tweede krachtpunt van outlets: inzicht in de consument. ‘Outlets beschikken over enorm veel data over hun doelgroep,’ zegt Patrick Jansen. Jansen is centrummanager Director Property Management bij CBRE. Momenteel houdt hij zich in deze functie bezig met het beheer van winkelcentrum Amsterdamse Poort, eerder werkte hij in Batavia Stad. Hij vervolgt: ‘Ze kennen de klanten en weten welke producten en welk winkelaanbod zij willen. Hierdoor kunnen ze de communicatie en het aanbod heel goed afstemmen op de verschillende doelgroepen.’ ‘Deze inzichten vertalen zich naar een sterke positionering’, zegt Hendriks. ‘De branding naar buiten toe is sterker dan bij centrumgebieden. Er wordt een heel duidelijke belofte aan de consument gedaan: ons aanbod is groot en we zijn goedkoop.’
Lessen voor centrummanagers
Dus, wat kun je met het oog op deze factoren als centrummanager ondernemen om jouw centrumgebied te stimuleren? ‘Zet je in om ondernemers, de gemeente en vastgoedpartijen zo veel mogelijk te verenigen,’ zegt Hendriks. ‘Dan kun je je samen richten op verbeteringen in en sterkere positionering van het centrumgebied.’ Dat verenigen zonder sterke sturing vanuit één eigenaar vergt wel een investering van de centrummanager, zegt Hendriks. ‘Je moet de ondernemers activeren en motiveren, want harde middelen zijn beperkter. Bouw een band op met de lokale stakeholders.’
‘Ondertussen is het belangrijk om de retailer in zijn kracht zetten en te laten doen waar hij goed in is, namelijk het runnen van zijn winkel. De kassa moet draaien,’ vult Jansen aan. ‘Bijdragen aan een overkoepelend collectief is voor ondernemers van grote toegevoegde waarde. Aan het centrummanagement is dus de taak om een intensief partnership met hen op te bouwen en hen het voordeel van samenwerking te laten ervaren.’ Volgens Jansen is het centrummanagement bij uitstek geschikt om deze taak op zich te nemen: ‘Het centrummanagement heeft daardoor de mogelijkheid om het centrum als een geheel te positioneren en de consument met een eenduidige boodschap te benaderen’.
Verder kunnen centrummanagers samen met ‘hun’ ondernemers, de gemeente en vastgoedpartijen werken aan een sterke positionering à la outlets. Hendriks: ‘Je moet het verhaal van je centrumgebied ontdekken en dat uitdragen. Daarin is zeker een rol weggelegd voor de centrummanager. We zien nu dat veel centrumgebieden zich positioneren als bruisend, gezellig of gastvrij. Dat is op zich een sterke belofte, maar die moet je dan wel waarmaken.’ Jansen: ‘Met enkel een schoon, heel en veilig centrumgebied ben je er niet. Je hebt een betrokken centrummanagementteam nodig dat alle facetten van retail, marketing en facility goed beheerst en dat kan laten aansluiten bij de behoefte van de consumenten in een specifiek gebied’.
Het centrumgebied kan dus zeker leren van de outlet. Tegelijkertijd moet het centrumgebied de eigen kracht niet uit het oog verliezen. ‘Op het gebied van prijs kan je als centrumgebied simpelweg niet concurreren met outletcentra, want daar draaien ze primair op,’ zegt Hendriks. ‘Authenticiteit en lokaal DNA zijn minder belangrijk, terwijl je dat als centrumgebied juist wel kan bieden.’ Ook de doelgroep van centrumgebieden biedt volgens de centrummanager een streepje voor op outlets. ‘Door de focus op prijs en aanbod trekken outlets een divers publiek uit een groot verzorgingsgebied. Het lokalere karakter van een centrumgebied biedt kansen voor het creëren van sociale meerwaarde. Ik denk dat je in het centrumgebied echt een soort verenigingsgevoel kan creëren, waarbij mensen elkaar op straat ontmoeten. In het massale outletcentra kan dat niet.’
.
Profielschetsen.
Hieronder vindt u een aantal voorbeelden van profielschetsen voor de werving van:
- Een marketingsmanager
- Een project regisseur
- Een centrummanager
Concept profielschets:
Marketingmanager |
Concept profielschets:
Projectregisseur |
Concept profielschets:
Centrummanager |
|
|
|
Beeldverslag "Zelf aan de slag voor een aantrekkelijk centrum in een aantrekkelijke regio"
23 mei jl. heeft Retailplatform in samenwerking met de Kamer Van Koophandel een bijeenkomst georganiseerd voor centrummanagers, bestuurders, wethouders en medewerkers EZ van diverse Brabantse gemeenten.
Deze bijeenkomst stond in het teken van: “Zelf aan de slag voor een aantrekkelijk centrum in een aantrekkelijke regio”.
De volgende onderwerpen kwamen aan de orde:
Mede door de inzet en gastvrijheid van KVK Eindhoven, de inspirerende presentatie van Martijn van Dijck en natuurlijk… jullie inbreng kunnen we terugkijken op een geslaagde bijeenkomst.
Deze bijeenkomst stond in het teken van: “Zelf aan de slag voor een aantrekkelijk centrum in een aantrekkelijke regio”.
De volgende onderwerpen kwamen aan de orde:
- De toekomst in beeld;
- De regio in beeld (regiodata);
- Placemaking (een lezing door Martijn van Dijck);
- Ontwerptafels in het kader van: “Zelf aan de slag voor een aantrekkelijk centrum in een aantrekkelijke regio”’
Mede door de inzet en gastvrijheid van KVK Eindhoven, de inspirerende presentatie van Martijn van Dijck en natuurlijk… jullie inbreng kunnen we terugkijken op een geslaagde bijeenkomst.
Brabantse Binnensteden moeten aan de bak
Masterclass centrummanagement
Recent heeft Wim Aussems, voorzitter van Retailplatform Brabant en centrummanager in Kaatsheuvel, een masterclass verzorgd met als titel: Centrummanagement in de praktijk. Deze masterclass werd georganiseerd door Fontys Hogescholen i.s.m. de Provincie Noord-Brabant. In zijn presentatie heeft Wim ambtenaren en medewerkers van gemeenten inzicht gegeven in de dagelijkse praktijk van de centrummanager. Nieuwe centrummanagers en centrummanagement initiatieven kunnen hier hun voordeel mee doen.
Tijdens deze presentatie is een overzicht financiering centrummanagement gepresenteerd. Eenhandige spreadsheet die inzicht geeft m.b.t. kosten en uren.
Klik HIER om de presentatie te downloaden
Klik HIER om net bestand financiering centrummanagement te downloaden
Tijdens deze presentatie is een overzicht financiering centrummanagement gepresenteerd. Eenhandige spreadsheet die inzicht geeft m.b.t. kosten en uren.
Klik HIER om de presentatie te downloaden
Klik HIER om net bestand financiering centrummanagement te downloaden
Informatie Retail richting 2030
Naar aanleiding van de bijeenkomst Retail richting 2030 ontvingen wij de volgende interessante links:
Onderwerpen retail richting 2030:
Download het rapport Retail richting 2030
Een digitaal veilig bedrijf
Direct inzicht in uw beveiligingsniveau
Blockchain ver van uw bed….of toch niet?
Bruisende Binnensteden
Veel gestelde vragen over AVG
Toekomstbestendig:
Toekomstbestendig: word snel en wendbaar
Klantgericht ondernemen e-book
Succesvol ondernemen als MKB’er
Geen vraag te gek, leg uw ondernemersvragen voor bij de adviseurs:
Van de kamer van koophandel
Van INretail
Onderwerpen retail richting 2030:
Download het rapport Retail richting 2030
Een digitaal veilig bedrijf
Direct inzicht in uw beveiligingsniveau
Blockchain ver van uw bed….of toch niet?
Bruisende Binnensteden
Veel gestelde vragen over AVG
Toekomstbestendig:
Toekomstbestendig: word snel en wendbaar
Klantgericht ondernemen e-book
Succesvol ondernemen als MKB’er
Geen vraag te gek, leg uw ondernemersvragen voor bij de adviseurs:
Van de kamer van koophandel
Van INretail
Samen investeren in succesvolle winkelgebieden

Tijdens het Retailagenda Zomercongres op 3 september 2018 is de publicatie/folder ‘Samen investeren in succesvolle winkelgebieden’ gepresenteerd. Hierin zijn de succesfactoren voor interventies door collectieven in een winkelgebied uitgebreid onderzocht en samengevat in een praktisch overzicht. gemeenten werken samen met winkeliers,
vastgoedontwikkelaars en beleggers aan een gezamenlijke lokale aanpak om het winkelgebied aantrekkelijk te maken. In vrijwel alle Nederlandse binnensteden zijn dan ook collectieven die via interventies de consumententrekkracht en de verblijfswaarde van het winkelgebied willen verhogen.
Eerder deed de expertgroep Future Retail City van Shopping Tomorrow onderzoek naar welke interventies de meeste toegevoegde waarde hebben voor (de stakeholders van) de binnenstad. Daarbij zijn de 21 praktijkvoorbeelden uit binnen- en buitenland in beeld gebracht.
In de nieuwe in de nieuwe publicatie ‘Samen investeren in succesvolle winkelgebieden’ is aan de hand van deze cases nader onderzoek gedaan naar de succesfactoren van de zeven type interventies. De lessons learned uit de cases laten niet alleen het belang van het collectief zien, maar ook de grote rol van maatwerk op verschillende schaalniveaus, in winkelgebieden, dorpskernen of aanloopstraten. De sociale dynamiek en het gedrag van mensen krijgen daarbij veel aandacht. De publicatie levert waardevolle inzichten op voor gemeenten en andere stakeholders die bezig zijn met de positionering van hun centrum, kern of winkelgebied.
Onderzoek
Aan dit onderzoek hebben, onder regie van de Hogeschool van Amsterdam en INretail, dertig experts uit België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk gewerkt. Het onderzoek is mede mogelijk gemaakt door ClickNL, INretail, de Kamer van Koophandel, de Retailagenda, Platform de Nieuwe Winkelstraat en de Hogeschool van Amsterdam.
Retailagenda
In het kader van de Retailagenda willen we systematisch leren van de goede voorbeelden. Samenwerking met kennisinstellingen geeft de kans de goede voorbeelden breed te benutten en te delen.
Klik hier om de brochure te downloaden
vastgoedontwikkelaars en beleggers aan een gezamenlijke lokale aanpak om het winkelgebied aantrekkelijk te maken. In vrijwel alle Nederlandse binnensteden zijn dan ook collectieven die via interventies de consumententrekkracht en de verblijfswaarde van het winkelgebied willen verhogen.
Eerder deed de expertgroep Future Retail City van Shopping Tomorrow onderzoek naar welke interventies de meeste toegevoegde waarde hebben voor (de stakeholders van) de binnenstad. Daarbij zijn de 21 praktijkvoorbeelden uit binnen- en buitenland in beeld gebracht.
In de nieuwe in de nieuwe publicatie ‘Samen investeren in succesvolle winkelgebieden’ is aan de hand van deze cases nader onderzoek gedaan naar de succesfactoren van de zeven type interventies. De lessons learned uit de cases laten niet alleen het belang van het collectief zien, maar ook de grote rol van maatwerk op verschillende schaalniveaus, in winkelgebieden, dorpskernen of aanloopstraten. De sociale dynamiek en het gedrag van mensen krijgen daarbij veel aandacht. De publicatie levert waardevolle inzichten op voor gemeenten en andere stakeholders die bezig zijn met de positionering van hun centrum, kern of winkelgebied.
Onderzoek
Aan dit onderzoek hebben, onder regie van de Hogeschool van Amsterdam en INretail, dertig experts uit België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk gewerkt. Het onderzoek is mede mogelijk gemaakt door ClickNL, INretail, de Kamer van Koophandel, de Retailagenda, Platform de Nieuwe Winkelstraat en de Hogeschool van Amsterdam.
Retailagenda
In het kader van de Retailagenda willen we systematisch leren van de goede voorbeelden. Samenwerking met kennisinstellingen geeft de kans de goede voorbeelden breed te benutten en te delen.
Klik hier om de brochure te downloaden
Informatie met betrekking tot de ondernemende binnenstad
Informatie omtrent de ondernemende binnenstad:
Bron: Fontys / De ondernemende regio.
Cees Jan Pen (lector)
- https://fontys.nl/Over-Fontys/Fontys-Hogeschool-Management-Economie-en-Recht/Lectoraat-De-Ondernemende-Regio/De-Ondernemende-Binnenstad.htm
- En artikelen nav het onderzoek:
https://innovationorigins.com/nl/internationale-lessen-rond-retail-in-binnen - stad-en-periferie/
https://innovationorigins.com/nl/ondernemend-binnenstadsmanagement-omgaan-me - t-transitie/
https://www.ed.nl/extra/wat-staat-er-op-het-menu-in-de-binnenstad~a975bc6c/
Bron: Fontys / De ondernemende regio.
Cees Jan Pen (lector)
Voorbeeld Vragenlijst passantenonderzoek Roosendaal

vragenlijst_passantenenquête_roosendaal_2016.docx | |
File Size: | 58 kb |
File Type: | docx |
Overeenkomst voor een centrummanager met een stichting, voorbeeld Roosendaal.

overeenkomst_van_opdracht_centrummanager_met_stichting_.pdf | |
File Size: | 203 kb |
File Type: |
10 Praktische vragen over centrummanagement
Deze brochure is bedoeldvoorondernemers, gemeenteambtenaren en -bestuurders en vastgoedeigenaren die meer willen weten over centrummanagement.
Centrummanagement gaat over het bundelen van krachten van de partijen die door hun investeringen de sfeer en het beeld van het centrum bepalen. Het idee daarachter is dat er méér is te bereiken door het bundelen en meer gericht investeren op basis van één gezamenlijke visie en aanpak. De praktijk leert dat samen méér is te bereiken dan alleen. Centrummanagement kent geen vast model.Het gaat steeds weer om maatwerk. Hoe centrummanagement in de praktijk vorm krijgt, hangt af van de keuzes die worden gemaakt; keuzes over wat er wel en niet onder valt, over de doelstellingen, over de organisatievorm, de wijze van financiering, etcetera. Daarover is veel informatie beschikbaar.
Download de brochure doorop het onderstaande icoontje te klikken
Centrummanagement gaat over het bundelen van krachten van de partijen die door hun investeringen de sfeer en het beeld van het centrum bepalen. Het idee daarachter is dat er méér is te bereiken door het bundelen en meer gericht investeren op basis van één gezamenlijke visie en aanpak. De praktijk leert dat samen méér is te bereiken dan alleen. Centrummanagement kent geen vast model.Het gaat steeds weer om maatwerk. Hoe centrummanagement in de praktijk vorm krijgt, hangt af van de keuzes die worden gemaakt; keuzes over wat er wel en niet onder valt, over de doelstellingen, over de organisatievorm, de wijze van financiering, etcetera. Daarover is veel informatie beschikbaar.
Download de brochure doorop het onderstaande icoontje te klikken

10_praktische_vragen_over_centrummanagement_pcm.pdf | |
File Size: | 937 kb |
File Type: |
Activiteiten collectief financieren
Een goed vestigingsklimaat in de vorm van een aantrekkelijk winkelcentrum of een eigentijds bedrijventerrein, is ook in mindere tijden erg belangrijk. Daaraan werken is dus in het belang van iedere gemeente en ondernemer. Op veel plaatsen is dit al het geval en in sommige plaatsen worden daar voor plannen opgesteld. In beide gevallen geldt dat het succes van de samenwerking bepaald wordt door de aanwezigheid van voldoende draagvlak en middelen in de vorm van menskracht en geld, en in dat laatste zit hem vaak de bottleneck.
Tot voor kort leek metname het geld voor ondernemers een onoplosbaar probleem.Sommige betalen wel mee, andere niet.In middels is een aantal oplossingen bedacht die in de praktijk goed blijken te werken. Omdat over deze mogelijkheden veel vragen worden gesteld, hebben wij de op dit moment beschikbare informatie daarover verzamelden voor u gebundeld.
Download de brochure doorop het onderstaande icoontje te klikken
Tot voor kort leek metname het geld voor ondernemers een onoplosbaar probleem.Sommige betalen wel mee, andere niet.In middels is een aantal oplossingen bedacht die in de praktijk goed blijken te werken. Omdat over deze mogelijkheden veel vragen worden gesteld, hebben wij de op dit moment beschikbare informatie daarover verzamelden voor u gebundeld.
Download de brochure doorop het onderstaande icoontje te klikken

activiteiten_collectief_financieren_pcm.pdf | |
File Size: | 2593 kb |
File Type: |
Checklist parkeren
Zonder parkeren geen business. Deze uitspraak geeft duidelijk aan wat het belang van parkeren voor ondernemers is. Toch is er geen onderwerp dat zoveel discussie oproept als het parkeren. Niet verwonderlijk omdat het bij parkeren bijna altijd gaat om het zoeken naar een compromis. Steeds vaker ontbreekt de ruimte en/of het geld om aan ieders wensen tegemoet te komen. Dat maakt een zorgvuldige afweging van belangen noodzakelijk. Om dat goed te kunnen doen is heldere, duidelijke en vooral objectieve informatie nodig. Niet alleen over de knelpunten die worden ervaren maar ook over de oplossingsmogelijkheden.
Download de brochure doorop het onderstaande icoontje te klikken
Download de brochure doorop het onderstaande icoontje te klikken

checklist_parkeren_cm_beveiligd_10lr.pdf | |
File Size: | 3073 kb |
File Type: |
Centrummanagement stap voor stap
Praktijkervaring leert dat er veel centrummanagement initiatieven bezig zijn met het oprichten van een ondernemersfonds. Er bestaat grote behoefte aan een helder en overzichtelijk schema van alle stappen om te komen tot een ondernemersfonds op basis van reclamebelasting. Het Programmateam Centrummanagement heeft deze handschoen opgepakt. Zij heeft het proces dat in een aantal gemeenten reeds succesvol doorlopen is, geanalyseerd en op basis daarvan een schema opgesteld*.
Het schema start op het moment dat de gemeenschappelijke visie op de invoering va ncentrummanagement, inclusief het plan van aanpak, activiteitenplan, organisatiestructuur en de begroting, beschikbaar is. De initiatiefgroep centrummanagement moet deze visie samen met het voorstel om het geheel via reclamebelasting te financieren, hebben vastgesteld.
Download de brochure doorop het onderstaande icoontje te klikken
Het schema start op het moment dat de gemeenschappelijke visie op de invoering va ncentrummanagement, inclusief het plan van aanpak, activiteitenplan, organisatiestructuur en de begroting, beschikbaar is. De initiatiefgroep centrummanagement moet deze visie samen met het voorstel om het geheel via reclamebelasting te financieren, hebben vastgesteld.
Download de brochure doorop het onderstaande icoontje te klikken

download_cm_stap_def.pdf | |
File Size: | 2390 kb |
File Type: |
Hand-out symposium Veldhovens model
In 2011 hebben de gemeente Veldhoven, de Ondernemersvereniging Veldhoven Dorp en de Kamer van Koophandel Brabant met succes een pilot uitgevoerd om een nieuwe vorm van reclamebelasting te testen. In het winkelgebied Veldhoven-Dorp/ De Kromstraat is een reclamebelasting ingevoerd, waarbij niet de oppervlakte van de openbare aankondiging maar de hoogte van de WOZ-waarde de hoogte van de aanslag bepaalt.
Download de brochure doorop het onderstaande icoontje te klikken
Download de brochure doorop het onderstaande icoontje te klikken

handout_symposium_veldhovens_model_pcm.pdf | |
File Size: | 4834 kb |
File Type: |