Dongen zoekt centrummanager
Your browser does not support viewing this document. Click here to download the document.
Afscheid Paul van Moorsel
23 mei jl. hebben we afscheid genomen van Paul van Moorsel. Paul is namens de Kamer Van Koophandel betrokken geweest bij de oprichting van Retailplatform Brabant. Zijn inbreng is van onschatbare waarde geweest voor de stichting. Talloze keren heeft Paul het bestuur en leden voorzien van advies en informatie.
Uit handen van voorzitter Wim Aussems ontving Paul een passend geschenk, woorden van waardering en een applaus van de aanwezigen. Carolijn Saderi zal namens de Kamer van Koophandel de plaats van Paul van Moorsel innemen in de Raad van Toezicht. |
Uden zoekt een nieuwe centrummanager!
Zet jij het centrum van Uden op de kaart? De gemeente Uden heeft een bruisend centrum, waar we erg trots op zijn. En dat willen we graag zo houden. De vereniging Uden Centrum Ondernemers en de gemeente Uden zijn gezamenlijk op zoek naar een centrummanager die de passie heeft om het centrum toekomstbestendig te maken.
CENTRUMMANAGER
Circa 24 uur
Wat ga je doen?
Als centrummanager ben je de verbindende schakel tussen ondernemers in het centrum van Uden, gemeente en andere belanghebbenden in het centrum. Je bedenkt samen met de vereniging Uden Centrum Ondernemers en de gemeente een
activiteitenprogramma voor het centrum van Uden en zorgt ervoor dat dit goed wordt uitgevoerd. Denk hierbij aan het organiseren van de evenementen op de koopzondagen. Je gaat met ondernemers, gemeente en vastgoedeigenaren in gesprek en brengt tegengestelde belangen bij elkaar. Ook lever je een bijdrage aan het opstellen van beleid voor het centrum, bijvoorbeeld op gebied van parkeren, bereikbaarheid, herinrichting, afval, aanpak leegstand.
Wie ben jij?
Je bent een verbinder en een netwerker pur sang. Je bent communicatief zeer vaardig. Door je enthousiasme en overtuigingskracht ben je er goed in de juiste partijen bij elkaar te brengen, ook al hebben deze verschillende belangen. Je hebt ruime kennis en ervaring op het gebied van centrumgebieden. Je stimuleert samenwerking en hebt vernieuwende ideeën. Maar het blijft niet bij ideeën: je organiseert en voert uit. Je hebt een groot organiserend vermogen en je bent resultaatgericht. Je hebt minimaal MBO werk- en denkniveau. Je hebt een sterke binding met Uden (bij voorkeur ben je woonachtig in de gemeente) en je weet wat er speelt.
Wat bieden wij?
We bieden je een boeiende, afwisselende functie voor een prachtige gemeente. Afhankelijk van je ervaring en opleiding bieden wij een salaris van maximaal € 3805,00 bruto per maand gebaseerd op schaal 9 voor 36 uur. We bieden in eerste instantie een tijdelijk contract tot 1-1-2020 op payroll basis. Daarna is er een mogelijkheid van een eventuele voortzetting. In eerste instantie wordt het contract aangeboden door de gemeente, daarna valt deze functie onder de nog op te richten stichting centrummanagement.
Voor iedere medewerker die wij aan willen nemen gaan we referenties na en vragen we een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) op.
Reageren?
Heb jij de kwaliteiten en ambitie om het centrum van Uden nog meer op de kaart te zetten? Reageer dan voor 13 mei 2019 op deze vacature De selectiegesprekken vinden plaats op 16 mei 2019.
Wil je meer weten over deze vacature? Neem dan contact op met Letty van Lieshout of Sophie Toonen telefoonnummer 14 0413.
Afscheid Jef van Stratum
Tijdens de bestuursvergadering van 5 november jj. hebben we afscheid genomen van Jef van Stratum. Jef is betrokken geweest bij de oprichting van Retailplatform Brabant. Dankzij zijn inzet is het Retailplatform uitgegroeid tot een volwassen organisatie. Jef is jarenlang vice-voorzitter geweest. Niek Mares zal zijn taak als vice voorzitter overnemen. Verder verwelkomen we Henri van Vlerken in het bestuur.
Supermarkten buiten het centrum
Steeds meer supermarktketens vestigen of verplaatsen zich naar gebieden buiten het centrum. Dit kan gevolgen hebben voor de leegstand in diverse centrumgebieden. Ook voor ondernemers direct in de buurt van deze supermarkten kan dit verregaande gevolgen hebben. Overheden (gemeenten, provincie) dienen hierop hun beleid zorgvuldig aan te passen. Retailplatform Brabant heeft een aantal standpunten, aangaande deze materie, geformuleerd. Hiermee kunnen centrummanagers hun argumenten onderbouwen wanneer ze in gesprek gaan gemeente en/of provincie.
Naar aanleiding van de input van verschillende centrummanagers en het raadplegen van verschillende deskundigen zijn onderstaande standpunten geformuleerd:
Naar aanleiding van de input van verschillende centrummanagers en het raadplegen van verschillende deskundigen zijn onderstaande standpunten geformuleerd:
File Size: | 116 kb |
File Type: |
Feiten en cijfers in de provincie Noord Brabant!
Graag informeer ik u over het volgende:
De totale winkelleegstand in Brabant is in 2017 iets gedaald. Deze afname vond vooral plaats in de grootste steden, waar eind vorig jaar 33.000 m² minder winkelmeters leeg stonden dan het jaar daarvoor. In de tien middelgrote steden steeg de leegstand juist met 22.000 m². Uit de jaarlijkse detailhandelscijfers van de provincie blijkt ook dat steeds meer winkelmeters in binnensteden plaats maken voor bijvoorbeeld woningen of horeca. De komende tijd wil de provincie met de regio’s de regionale detailhandelsafspraken vernieuwen.
De provincie brengt jaarlijks de cijfers over Brabantse detailhandel in beeld om de voortgang van de regionale detailhandelsafspraken te meten. Kern van die afspraken is: per saldo geen winkelmeter erbij en inzet van gemeenten voor compactere binnensteden. Die inzet werpt voorzichtig zijn vruchten af. In de Brabantse binnensteden en dorpsharten kreeg vorig jaar 12.000 m² winkelruimte een andere functie. Zo worden winkels, bijvoorbeeld in de aanloopstraten naar het centrum, steeds vaker aangepast naar woningen of horeca.
Leegstand in middelgrote steden blijft groeien
Ondanks de economische groei steeg de leegstand juist in de tien middelgrote steden. In deze stadscentra steeg het aandeel lege winkelmeters van 13% in 2014 naar 21% in 2017. “Vooral in de middelgrote steden is nog veel werk aan de winkel”, stelt gedeputeerde Erik van Merrienboer (Ruimte). “De vraag naar winkelmeters is blijvend laag. Daar staat tegenover dat er de komende tien jaar nog heel veel vraag is naar woonruimte. Vooral voor kleine huishoudens, die graag dichtbij stedelijke voorzieningen wonen. Dat biedt kansen. Daarom ondersteunt de provincie steeds meer steden, zoals Oss, Oosterhout en Breda, bij stedelijke transformatieprojecten.
Meer winkels én uitbreidingsplannen buiten het centrum
Uit de cijfers blijkt ook dat, terwijl in het centrum het aantal winkelmeters langzaam afneemt, daarbuiten juist weer veel nieuwe winkelmeters worden toegevoegd. Bijvoorbeeld op woonboulevards. Voor dat soort plekken hebben gemeenten bovendien nog veel uitbreidingsmogelijkheden die vastliggen in bestemmingsplannen. “We zien dat oude plannen – vaak in een verder verleden opgesteld – nog volop ruimte bieden aan nieuwe winkelmeters. Winkelmeters waarvan je je kunt afvragen welk effect die elders in de eigen of de buurgemeente sorteren. Plannen die, zoals onze Retailadviescommissie terecht signaleert, op gespannen voet staan met de detailhandelsvisies”, aldus Van Merrienboer.
Samen Hart voor de Zaak
Tijdens het programma Samen Hart voor de Zaak sloegen de afgelopen twee jaar op vier plekken in Brabant gemeenten, ondernemers, inwoners en vastgoedeigenaren, onder deskundige begeleiding van Werkplaats de Gruyter, de handen ineen om van hun winkelcentrum weer een vitaal wijk-, dorps- of stadshart te maken. Rond deze praktijken, die plaatsvonden in Aalst, Boxtel, Loon op Zand en Oudenbosch organiseerde de provincie een breed kennisdelingstraject. Over de belangrijkste inzichten van Samen Hart voor de Zaak brengt de provincie nu een digitaal magazineuit.
Vervolgaanpak
De nieuwe detailhandelscijfers en de bevindingen uit Samen Hart voor de Zaak pleiten voor het vernieuwen van de regionale afspraken. Hier wordt de focus verlegd van detailhandel naar een integrale visie voor centrumgebieden. Daarover voert de provincie de komende tijd gesprekken met de Brabantse gemeenten. Ook ontwikkelt de provincie samen met gemeenten nieuwe leerprogramma’s en vinden regionale koopstroomonderzoeken plaats. Het eerste koopstroomonderzoek, voor de regio Zuidoost-Brabant, is al gereed. Dit onderzoek brengt goed in beeld waar mensen vandaan komen en waar zij winkelen. De bestedingen in een bepaald gebied geven bijvoorbeeld veel informatie over de economische draagkracht van het winkelaanbod. Uit het koopstroomonderzoek voor Zuidoost-Brabant valt te concluderen dat veel winkelmeters in economisch opzicht slecht presteren. Het koopstroomonderzoek werd in samenwerking met de Rabobank, het Platform De Nieuwe Winkelstraat en de regio uitgevoerd.
Meer informatie?
Bijgaand de factsheet Feiten en cijfers Brabantse detailhandel 2018 met bijbehorende toelichting. In de factsheet staan de ontwikkelingen in het afgelopen jaar centraal. Wilt u meer informatie? Neem dan contact met ons op via [email protected].
De totale winkelleegstand in Brabant is in 2017 iets gedaald. Deze afname vond vooral plaats in de grootste steden, waar eind vorig jaar 33.000 m² minder winkelmeters leeg stonden dan het jaar daarvoor. In de tien middelgrote steden steeg de leegstand juist met 22.000 m². Uit de jaarlijkse detailhandelscijfers van de provincie blijkt ook dat steeds meer winkelmeters in binnensteden plaats maken voor bijvoorbeeld woningen of horeca. De komende tijd wil de provincie met de regio’s de regionale detailhandelsafspraken vernieuwen.
De provincie brengt jaarlijks de cijfers over Brabantse detailhandel in beeld om de voortgang van de regionale detailhandelsafspraken te meten. Kern van die afspraken is: per saldo geen winkelmeter erbij en inzet van gemeenten voor compactere binnensteden. Die inzet werpt voorzichtig zijn vruchten af. In de Brabantse binnensteden en dorpsharten kreeg vorig jaar 12.000 m² winkelruimte een andere functie. Zo worden winkels, bijvoorbeeld in de aanloopstraten naar het centrum, steeds vaker aangepast naar woningen of horeca.
Leegstand in middelgrote steden blijft groeien
Ondanks de economische groei steeg de leegstand juist in de tien middelgrote steden. In deze stadscentra steeg het aandeel lege winkelmeters van 13% in 2014 naar 21% in 2017. “Vooral in de middelgrote steden is nog veel werk aan de winkel”, stelt gedeputeerde Erik van Merrienboer (Ruimte). “De vraag naar winkelmeters is blijvend laag. Daar staat tegenover dat er de komende tien jaar nog heel veel vraag is naar woonruimte. Vooral voor kleine huishoudens, die graag dichtbij stedelijke voorzieningen wonen. Dat biedt kansen. Daarom ondersteunt de provincie steeds meer steden, zoals Oss, Oosterhout en Breda, bij stedelijke transformatieprojecten.
Meer winkels én uitbreidingsplannen buiten het centrum
Uit de cijfers blijkt ook dat, terwijl in het centrum het aantal winkelmeters langzaam afneemt, daarbuiten juist weer veel nieuwe winkelmeters worden toegevoegd. Bijvoorbeeld op woonboulevards. Voor dat soort plekken hebben gemeenten bovendien nog veel uitbreidingsmogelijkheden die vastliggen in bestemmingsplannen. “We zien dat oude plannen – vaak in een verder verleden opgesteld – nog volop ruimte bieden aan nieuwe winkelmeters. Winkelmeters waarvan je je kunt afvragen welk effect die elders in de eigen of de buurgemeente sorteren. Plannen die, zoals onze Retailadviescommissie terecht signaleert, op gespannen voet staan met de detailhandelsvisies”, aldus Van Merrienboer.
Samen Hart voor de Zaak
Tijdens het programma Samen Hart voor de Zaak sloegen de afgelopen twee jaar op vier plekken in Brabant gemeenten, ondernemers, inwoners en vastgoedeigenaren, onder deskundige begeleiding van Werkplaats de Gruyter, de handen ineen om van hun winkelcentrum weer een vitaal wijk-, dorps- of stadshart te maken. Rond deze praktijken, die plaatsvonden in Aalst, Boxtel, Loon op Zand en Oudenbosch organiseerde de provincie een breed kennisdelingstraject. Over de belangrijkste inzichten van Samen Hart voor de Zaak brengt de provincie nu een digitaal magazineuit.
Vervolgaanpak
De nieuwe detailhandelscijfers en de bevindingen uit Samen Hart voor de Zaak pleiten voor het vernieuwen van de regionale afspraken. Hier wordt de focus verlegd van detailhandel naar een integrale visie voor centrumgebieden. Daarover voert de provincie de komende tijd gesprekken met de Brabantse gemeenten. Ook ontwikkelt de provincie samen met gemeenten nieuwe leerprogramma’s en vinden regionale koopstroomonderzoeken plaats. Het eerste koopstroomonderzoek, voor de regio Zuidoost-Brabant, is al gereed. Dit onderzoek brengt goed in beeld waar mensen vandaan komen en waar zij winkelen. De bestedingen in een bepaald gebied geven bijvoorbeeld veel informatie over de economische draagkracht van het winkelaanbod. Uit het koopstroomonderzoek voor Zuidoost-Brabant valt te concluderen dat veel winkelmeters in economisch opzicht slecht presteren. Het koopstroomonderzoek werd in samenwerking met de Rabobank, het Platform De Nieuwe Winkelstraat en de regio uitgevoerd.
Meer informatie?
Bijgaand de factsheet Feiten en cijfers Brabantse detailhandel 2018 met bijbehorende toelichting. In de factsheet staan de ontwikkelingen in het afgelopen jaar centraal. Wilt u meer informatie? Neem dan contact met ons op via [email protected].
factsheet_feiten_en_cijfers_brabantse_detailhandel_2018.pdf | |
File Size: | 1241 kb |
File Type: |
toelichting_feiten_en_cijfers_detailhandel_2018.pdf | |
File Size: | 228 kb |
File Type: |
Verslag bijeenkomst in Loon op Zand op 29 juni 2017
Leerzame bijeenkomst aan de ‘Ronde Tafel’
29 juni werd in De Kiosk van Loon op Zand de tweede Ronde Tafel Bijeenkomst gehouden. Er waren 25 deelnemers aanwezig vanuit de verschillende dorps- en stadscentra in Brabant.
De focus lag dit keer op het delen van ervaringen uit de praktijk met digitale communicatie. Vanuit 3 centra werd het verhaal verteld.
Vervolgens is gebrainstormd hoe onze stichting kan ondersteunen in:
Vervolgens was er een heerlijke ‘Loonsche Lunch’. Enkele deelnemers hebben nog een bezoek gebracht aan het Witte Kasteel. Dit wordt sinds 3 jaren gerenoveerd en geëxploiteerd door een stichting met 75 vrijwilligers. Landheer Piet Broos vertelde over de historie en de momentele gang van zaken.
29 juni werd in De Kiosk van Loon op Zand de tweede Ronde Tafel Bijeenkomst gehouden. Er waren 25 deelnemers aanwezig vanuit de verschillende dorps- en stadscentra in Brabant.
De focus lag dit keer op het delen van ervaringen uit de praktijk met digitale communicatie. Vanuit 3 centra werd het verhaal verteld.
- Loon op Zand hoe zij hun ‘interne’ communicatie hebben georganiseerd (met mogelijkheden naar externe communicatie) vanuit de gratis pakketten La Posta en Mailchimp.
- Roosendaal hoe zij hun interne communicatie (incl.politie, gemeente en andere partners) hebben georganiseerd, inclusief mogelijkheden t.b.v. externe communicatie met het Chainels-systeem.
- Uden vertelde hoe zij de externe communicatie richting de consument, inwoners en bezoekers hebben georganiseerd. Hun partner in business daarbij is City Information.
Vervolgens is gebrainstormd hoe onze stichting kan ondersteunen in:
- Centrummanagers een goede positie te geven, waarbij de waardering passend is t.o.v. de prestatie en een werkbare positie t.o.v. bestuur, ondernemers en gemeente.
Vervolgens was er een heerlijke ‘Loonsche Lunch’. Enkele deelnemers hebben nog een bezoek gebracht aan het Witte Kasteel. Dit wordt sinds 3 jaren gerenoveerd en geëxploiteerd door een stichting met 75 vrijwilligers. Landheer Piet Broos vertelde over de historie en de momentele gang van zaken.
Videoverslag Werkconferentie 'Hart voor de zaak" op 14 december 2016
Op 14 december vond in het PSV Stadion te Eindhoven een goed bezochte werkconferentie plaat. Klik voor een videoverslag hier!
Samenwerken moet! Het retailplatform Brabant ondertekende een partnerovereenkomst met de provincie. De video van de ondertekening vindt u hier!
Samenwerken moet! Het retailplatform Brabant ondertekende een partnerovereenkomst met de provincie. De video van de ondertekening vindt u hier!
Brabants dagblad
Gepubliceerd op 18-12-2014
Minimaal 25 Brabantse centrummanagers sluiten zich aan bij de Stichting Retailplatform Brabant. Voorzitter Wim Aussems, oud-wethouder van Kaatsheuvel. Zelf werkt hij als Centrummanager in Goirle, Drunen en Kaatsheuvel. Doel is om belangen te behartigen en ontwikkelingen te stimuleren die zorgen voor aantrekkelijke winkelcentra.
Gepubliceerd op 18-12-2014
Minimaal 25 Brabantse centrummanagers sluiten zich aan bij de Stichting Retailplatform Brabant. Voorzitter Wim Aussems, oud-wethouder van Kaatsheuvel. Zelf werkt hij als Centrummanager in Goirle, Drunen en Kaatsheuvel. Doel is om belangen te behartigen en ontwikkelingen te stimuleren die zorgen voor aantrekkelijke winkelcentra.
Stichting Retailplatform Brabant opgericht
Op initiatief van enkele centrummanagers in Noord-Brabant is recentelijk een stichting opgericht die zich tot doel heeft gesteld zaken te behartigen en ontwikkelingen te initiëren/stimuleren die in het belang zijn van aantrekkelijke, kwalitatief hoogwaardige en duurzame winkelcentra in de Provincie Noord-Brabant.
Uitvoerende taken
De Stichting wil voorzien in een brede behoefte van ondernemersverenigingen en gemeenten. Centraal staan de aspecten: neutraal advies bij opstart- en verbeterprocessen, hulpmiddelen, ervaringsuitwisseling, praktische tips, valkuilen en best practices, bemiddeling, het volgen van en communiceren over trends en ontwikkelingen in retailland, een gezamenlijke stem geven aan alle
Brabantse wijk- en/of centrummanagementinitiatieven richting overheden en overige organisaties. De stichting wil zich profileren als ervarings- en kennisbron, kenniscentrum, ontmoetingsplaats en ondersteuner van centrummanagementinitatieven en betrokken overheden in de provincie Noord-Brabant.
Kamer van Koophandel
Voorheen werden deze taken uitgevoerd door de Kamer van Koophandel, door bezuinigingen is deze ondersteuning met ingang van 1 januari 2014 gestopt.
Samenwerking
Voor vele centrummanagers was deze ondersteuning van grote toegevoegde waarde. Vooral de reguliere bijeenkomsten van centrummanagers, georganiseerd door de Kamer van Koophandel, bleken zeer waardevol te zijn op het gebied van kennis- en ervaringsuitwisseling. Reden genoeg voor een aantal enthousiaste centrummanagers om deze samenwerking niet verloren te laten gaan en de werkzaamheden voor te zetten in de Stichting Retailplatform Brabant. Met een stimuleringsbijdrage van de Kamer van Koophandel is de bestaande, uitvoerige, kennisbank veilig gesteld en zijn de aanloopkosten voor de oprichting van de stichting gefinancierd.
Oprichters en bestuursleden van de Stichting Retailplatform Brabant
• Voorzitter: Wim Aussems, Centrummanager Goirle, Drunen en Kaatsheuvel
• Penningmeester: Hennie de Gooijer, Wijkwinkelmanager Helmond
• Secretaris: Peter Thijssen, Centrummanager Deurne en Vekdhoven-Dorp
• Lid: Jef van Statum, Centrummanager Geldrop en Citycentrum Veldhoven, Boxtel
Eerste bijeenkomst
Op woensdag 26 maart zal een eerste bijeenkomst worden georganiseerd waarbij alle centrummanagers en wijkwinkelmanagers in Noord-Brabant zullen worden uitgenodigd. In deze bijeenkomst zal worden uitgelegd wat de stichting kan betekenen voor ieder centrummanagementinitiatief en zal een actieplan worden opgesteld om de gestelde doelen gezamenlijk te gaan realiseren.
Op initiatief van enkele centrummanagers in Noord-Brabant is recentelijk een stichting opgericht die zich tot doel heeft gesteld zaken te behartigen en ontwikkelingen te initiëren/stimuleren die in het belang zijn van aantrekkelijke, kwalitatief hoogwaardige en duurzame winkelcentra in de Provincie Noord-Brabant.
Uitvoerende taken
De Stichting wil voorzien in een brede behoefte van ondernemersverenigingen en gemeenten. Centraal staan de aspecten: neutraal advies bij opstart- en verbeterprocessen, hulpmiddelen, ervaringsuitwisseling, praktische tips, valkuilen en best practices, bemiddeling, het volgen van en communiceren over trends en ontwikkelingen in retailland, een gezamenlijke stem geven aan alle
Brabantse wijk- en/of centrummanagementinitiatieven richting overheden en overige organisaties. De stichting wil zich profileren als ervarings- en kennisbron, kenniscentrum, ontmoetingsplaats en ondersteuner van centrummanagementinitatieven en betrokken overheden in de provincie Noord-Brabant.
Kamer van Koophandel
Voorheen werden deze taken uitgevoerd door de Kamer van Koophandel, door bezuinigingen is deze ondersteuning met ingang van 1 januari 2014 gestopt.
Samenwerking
Voor vele centrummanagers was deze ondersteuning van grote toegevoegde waarde. Vooral de reguliere bijeenkomsten van centrummanagers, georganiseerd door de Kamer van Koophandel, bleken zeer waardevol te zijn op het gebied van kennis- en ervaringsuitwisseling. Reden genoeg voor een aantal enthousiaste centrummanagers om deze samenwerking niet verloren te laten gaan en de werkzaamheden voor te zetten in de Stichting Retailplatform Brabant. Met een stimuleringsbijdrage van de Kamer van Koophandel is de bestaande, uitvoerige, kennisbank veilig gesteld en zijn de aanloopkosten voor de oprichting van de stichting gefinancierd.
Oprichters en bestuursleden van de Stichting Retailplatform Brabant
• Voorzitter: Wim Aussems, Centrummanager Goirle, Drunen en Kaatsheuvel
• Penningmeester: Hennie de Gooijer, Wijkwinkelmanager Helmond
• Secretaris: Peter Thijssen, Centrummanager Deurne en Vekdhoven-Dorp
• Lid: Jef van Statum, Centrummanager Geldrop en Citycentrum Veldhoven, Boxtel
Eerste bijeenkomst
Op woensdag 26 maart zal een eerste bijeenkomst worden georganiseerd waarbij alle centrummanagers en wijkwinkelmanagers in Noord-Brabant zullen worden uitgenodigd. In deze bijeenkomst zal worden uitgelegd wat de stichting kan betekenen voor ieder centrummanagementinitiatief en zal een actieplan worden opgesteld om de gestelde doelen gezamenlijk te gaan realiseren.